O konferenci
Dle studie investiční banky Goldman Sachs v budoucnu dokážou chytré systémy ve vyspělých zemích zastat čtvrtinu veškeré lidské práce a zhruba dvě třetiny lidí pak budou nuceny se s novými nástroji naučit pracovat. Volání po celoživotním učení tak nabývá větší intenzity stejně jako význam neformálního vzdělávání, které přispívá k získávání potřebných dovedností významných pro úspěšné zvládnutí výzev, jež naše doba přináší. Prolínání formálního a neformálního vzdělávání i udržení motivace k celoživotnímu učení je tak stěžejní otázkou pro vzdělávací ekosystém.
Výroční konference navazuje na zkušenosti prvních dvou ročníků a kombinuje hlavní řečníky s panelovými debatami, kde lokální i zahraniční představitelé vzdělávání diskutují hlavní téma v různých vrstvách problematiky. Cílem je oslovit s tématem nejen širokou odbornou veřejnost, ale i jednotlivé stakeholdery, politiky i mladé lidi, kterých se téma bytostně týká a přispět k lepšímu porozumění rychle se měnícího ekosystému vzdělávání v České republice.
Program
Konferencí Vás budou provázet Markéta Beková a Bob Kartous.
Po celou dobu konference bude zajištěn simultánní překlad z angličtiny do češtiny a z češtiny do angličtiny.
9:00–9:15
ZAHÁJENÍ KONFERENCE
–––––––––––
9:15–9:40
KEYNOTE SPEECH
A School of Character: Using informal education in schools
Hans van Mourik Broekman
( Liverpool College, UK)
–––––––––––
9:40–9:50
Jan Hábl: Charakter – priorita vzdělání, která má budoucnost
–––––––––––
9:50–10:00
Bob Kartous: Přístup ke vzdělávání 21. století, vzdělávání bez původních hranic
–––––––––––
10:00–11:00
I. BLOK
BYPASS: KLÍČOVÉ OBSAHY VZDĚLÁVÁNÍ 21. STOLETÍ, KTERÉ OTEVÍRAJÍ DVEŘE ŠKOL
Budeme diskutovat témata týkající se občanského vzdělávání, informační i digitální gramotnosti na pozadí neformálního vzdělávání.
Hosté panelu:
Tomáš Hazlbauer (Centrum pro demokratické učení)
Bára Stárková (Díky, že můžem)
Šimon Presser (Dům zahraniční spolupráce)
Jan Hábl (profesor UHK)
–––––––––––
11:00–11:20
PŘESTÁVKA
–––––––––––
11:20–11:50
KEYNOTE SPEECH
Klima jako příležitost
Petr Daniš
(Vzdělávací centrum Tereza)
–––––––––––
11:50–12:45
II. BLOK
VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNÝ ROZVOJ A DIGITÁLNÍ KOMPETENCE
Budoucnost závisí na tom, do jaké míry rozumíme současnosti. Je závislá na současném vzdělání.
Hosté panelu:
Petr Daniš (Vzdělávací centrum Tereza)
Dita Formánková (Czechitas)
Ondřej Neumajer (Národní pedagogický institut ČR)
Bohuslav Hora (Učitelská platforma)
–––––––––––
12:45–13:30
PŘESTÁVKA
–––––––––––
13:30–14:00
KEYNOTE SPEECH
Life Long Learning Friday
Michal Uhl
(Dům zahraniční spolupráce)
–––––––––––
14:00–14:10
STUDIE
Budoucnost českého pracovního trhu
Milan Vašina
(Aspen Institute CE)
–––––––––––
14:10–15:10
III. BLOK
CELOŽIVOTNÍ UČENÍ A TRANSFORMACE TRHU PRÁCE
Dle studie investiční banky Goldman Sachs v budoucnu dokážou chytré systémy ve vyspělých zemích zastat čtvrtinu veškeré lidské práce a zhruba dvě třetiny lidí pak budou nuceny se s novými nástroji naučit pracovat.
Hosté panelu:
Michal Uhl (Dům zahraniční spolupráce)
Tomáš Ervín Dombrovský (LMC)
Martin Vohánka (Blíž k sobě)
Alexandra Kala (PROFIMED)
Milena Jabůrková (Svaz průmyslu a dopravy, IBM)
–––––––––––
15:10–15:30
PŘESTÁVKA
–––––––––––
15:30–15:40
KEYNOTE SPEECH
Mikuláš Bek
(Ministr školství)
–––––––––––
15:40–15:55
KEYNOTE SPEECH
Výchova k pohybu v éře nadbytku
Jiří Dvořák
(Professor Neurologie, Schulthess Klinik Curych)
–––––––––––
15:55–16:10
KEYNOTE SPEECH
The Value of Freedom Given to Non-Formal Education
Lisbeth Trinskjær
(Association of Folk high schools in Denmark)
–––––––––––
16:10–17:10
IV. BLOK
VIZE (NE)FORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2030
Bariéry mezi formálním a neformálním vzděláváním jsou pouze mentální, pojďme se podívat na to, jak je odstranit.
Hosté panelu:
Tomáš Řehák (Městská knihovna v Praze)
Daniel Pražák (učitel na základní škole)
Barbora Hořavová (Nadace OSF)
Jan Lukačevič (kosmický inženýr, vědec)
Milan Mikin Appel (Prázdninová škola Lipnice)
–––––––––––
17:10–17:25
ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ